• Topman Herbert Diess van Volkswagen kampt met intern verzet tegen zijn strategie om vol in te zetten op elektrisch rijden.
  • Diess heeft naar verluidt heel wat stof doen opwaaien, toen hij aandrong op radicale verandering en meer investeringen in elektrische voertuigen.
  • In een nieuwe blogpost doet hij uit de doeken hoe Volkswagen het met ‘Mission T’ het tegen Tesla op gaat nemen.

Volkswagen heeft zich al vaker uitgesproken over hoe de Duitse autofabrikant de voorsprong die Tesla heeft op het gebied van elektrische auto’s wil inhalen. Maar nu hebben de plannen een naam gekregen: Missie T.

Het begon in april, vertelt CEO Herbert Diess in een recente blogpost, toen 31 topmanagers van drie legendarische automerken van Volkswagen samen werden gebracht.

Samen begonnen ze de strategie vorm te geven die als basis diende voor de vele aankondigingen die Volkswagen dit jaar heeft gedaan over een gedeeld productieplatform voor de elektrische modellen van haar merken en de investeringen in de software die dit allemaal mogelijk moet maken.

“Met de antwoorden die we vonden, kunnen wij de softwaremogelijkheden nog sneller laten groeien. Ook brengen wij software en hardware onder bij Audi, onder leiding van Markus Duesmann en het Artemis-project, een losstaand bedrijfsonderdeel buiten de bestaande bedrijfsstructuur”, zegt Diess.

Volkswagen is van plan om in 2025 voor elk merk een volledig elektrische auto te hebben. Dat geldt dan onder meer voor Audi, Bentley en Porsche.

Dit jaar bracht Volkswagen voor het gelijknamige hoofdmerk de ID.3 uit, die in Nederland een goede verkoopstart kent.

De Volkswagen ID.4, een SUV die begin volgend jaar op de markt moet komen (met een kleine vertraging door de coronapandemie), is de volgende stap voor het Volkswagen-merk.

Lees ook: Waarom Volkswagen zwaar gokt op elektrische auto’s en veel meer doet dan zijn grote concurrenten

Voormalig ingenieur van Porsche moet Volkswagen het elektrische tijdperk inloodsen

Aan de softwarekant is een voormalig race-ingenieur van Porsche aangetrokken. Alexander Hitzinger is in huis gehaald om Project Artemis te gaan leiden.

"Bij Porsche dacht ik altijd aan een auto als een allesomvattend systeem. Dit is een heel belangrijk punt. Het is wat Tesla goed doet", vertelde Hitzinger, die ook twee jaar bij Apple werkte, dinsdag aan Reuters.

Bij elektrische voertuigen is de computer verantwoordelijk voor meer dan alleen infotainment en motorsensoren. Zo moet het besturingssysteem van de auto weten hoe het vermogen verdeeld moet worden in een complex systeem van batterijen, motoren en een koelsysteem. Dit bovenop de elektronica in het dashboard.

"De mens-machine-interface, het interieurontwerp, het exterieurontwerp, de aerodynamica en het bereik zijn allemaal met elkaar verbonden," aldus Hitzinger. "Als ik iets aan de buitenkant aanpas, heeft dat invloed op de aerodynamica en de efficiëntie."

Beslissing over contract Volkswagen-topman Diess

De blogpost van Diess, grotendeels een samenvatting van de thema's die hij dit jaar al meerdere keren heeft besproken, komt op een cruciaal moment voor zijn carrière.

"Ik heb in mijn carrière veel verandering teweeggebracht en positieve resultaten bereikt met mijn persoonlijkheid - soms via confrontatie - door de problemen en maatregelen die nodig zijn direct onder de aandacht te brengen en ook aan te pakken," aldus Diess in de blogpost.

Dinsdag kwam de brede bestuursraad van Volkswagen bijeen, nadat Diess had aangedrongen op veranderingen in de bedrijfsstructuur van Volkswagen. Hij heeft daarbij volgens persbureau Bloomberg ook aangedrongen op versnelde verlenging van zijn contract.

Volgens Automotive News is de beslissing om het contract van Diess, dat officieel in 2023 afloopt, vervroegd te verlengen voorlopig opgeschort.

Lees meer over de strijd tussen Volkswagen en Tesla: